آموزش آهنگسازی و تنظیم
راهنمای جامع فراگیری آهنگسازی و تنظیم
یکبار برای همیشه از پایه به شکل کامل و اصولی بیاموزید
آموزش آهنگسازی و تنظیم به شیوه آکادمیک
آموزش آهنگسازی و تنظیم به شیوه استاندارد و اصولی از اهمیت بالایی برای هنرجو برخوردار است. متاسفانه تعداد دورههای آموزشی غیر استاندارد و مدرسین کار نابلد و به حدی زیاد شده که هنرجویان آهنگسازی را به شدت دچار سردرگمی کرده است.
اگر به یادگرفتن هنر آهنگسازی و تنظیم علاقه دارید توصیه میکنم قبل از هر اقدامی برای خرید تجهیزات و یا شرکت در دورههای آموزشی، مطالب این صفحه را به طور کامل مطالعه و ویدئوهای آن را به شکل کامل تماشا کنید. مطالب این صفحه اطلاعات استانداردی است که هر هنرجوی آهنگسازی در شروع مسیر باید از آنها اطلاع داشته باشد.
در این صفحه هر آنچه هنرجوی موسیقی و آهنگسازی نیازمند دانستن آن در ابتدای راه است، به طور کامل و با جزئیات توضیح داده شده است. فرآیند یادگیری آهنگسازی را میتوان به چهار مرحله تقسیم کرد:
۱- شناخت مسیر
۲- انتخاب شیوه آموزش مناسب و باکیفیت
هدف از این صفحه، آشنایی شما با فرایند یادگیری آهنگسازی و تنظیم به صورت کامل و دقیق است، تا با آگاهی کامل، قدم نخست یادگیری را به صورت صحیح و اصولی بردارید و همچنین اگر قبلا برای فراگیری آهنگسازی و تنظیم اقدام کردهاید ولی از نتیجه راضی نبودهاید علت این نارضایتی را اینجا بیابید.
در این نوشته هر چهار مرحله بالا به ترتیب و با جزئیات کامل شرح داده میشوند. مطالعه کامل این صفحه و تماشای تک تک ویدئوهای آن به تمامی علاقهمندان جدی فراگیری هنر آهنگسازی اکیدا توصیه میشود. نحوه دستهبندی و ارائه مطالب به نحوی است که هنرجوی آهنگسازی از ابتدا با دیدی باز و آگاهی از تمامی چالشهای پیش رو اقدام به فراگیری نماید.
“مطالب این صفحه بر اساس استاندارهای جهانی آموزش موسیقی است و نظر شخصی من نیست”
پیش به سوی قله آهنگسازی در صحیحترین مسیر ممکن…
مراحل فراگیری آهنگسازی و تنظیم به شیوه اصولی
مرحله اول آموزش آهنگسازی و تنظیم، شناخت مسیر پیش رو و آگاهی از مباحث مختلفی است که هنرجو جهت یادگیری آهنگسازی ناگزیر از فراگیری آنهاست. این آگاهی سبب میشود تا هنرجو از جزئیات راه آگاه باشد و بداند که برای رسیدن به هدف، به چه چیزهایی نیازمند است و از روشهای ناقص، غیر استاندارد و بعضا سودجویانه آموزشی دوری کند.
شناخت مسیر پیش رو = سریعتر و بهتر رسیدن
مقدمات و مسیر درست فراگیری آهنگسازی و تنظیم را در دو ویدئو به طور کامل توضیح دادهام. این ویدئو اول است که به نقشه راه و مسیر صحیح آموزش می پردازد و در آن در مورد مباحث زیر صحبت میکنم.
۱- روشهای یادگیری آهنگسازی و تنظیم به شیوه صحیح
۲- سرفصلهای لازم برای آموزش آهنگسازی
۳- نکاتی پیرامون نرمافزار آهنگسازی
بخش دوم ویدئو، پایینتر در همین صفحه قابل مشاهده هست.
در طول این سالها بارها به هنرجویانی برخوردم که مدت زمان زیاد و هزینه گزافی را صرف کلاسهای مختلف آموزش آهنگسازی کرده بودند اما دریغ از نتیجه خوب و ملموس. مشکل اکثر این هنرجویان یک چیز بود، عدم آگاهی از مطالبی که باید برای آهنگساز شدن یاد گرفت و همچنین نداشتن اولویتبندی در فراگیری آنها.
نداشتن آگاهی مساویست با افتادن در دام دورههای غیر استاندارد و قبول کردن هرچیزی که استاد! میگوید. خیل عظیم افرادی که نرمافزار آهنگسازی را به خوبی بلدند اما از آهنگسازی حرفهای عاجزند گواه این ادعاست. اصولا در اکثر موارد، آموزش آهنگسازی و تنظیم در حد یادگرفتن نرمافزار پایین کشیده میشود. حال آنکه یادگرفتن نرمافزار آهنگسازی، مرحله نهایی و سادهترین بخش کار است.
از این رو قبل از هر تلاشی برای یادگرفتن آهنگسازی، شما باید مسیر تبدیل شدن به یک آهنگساز حرفهای را مطابق استانداردهای پذیرفته شده بدانید و اولویت ها را بشناسید.
آموزش آهنگسازی و تنظیم به شیوه اصولی، شامل تدریس و فراگیری پنج مبحث متفاوت است. بعضی از این مباحث را میتوان همزمان با هم پیش برد ولی بعضی پیشنیاز دیگری هستند. حذف هر کدام از این مباحث پنج گانه، باعث عدم موفقیت هنرجو در تبدیل شدن به آهنگسازی چیره دست میشود.
مباحث پنجگانه به ترتیب اولویت اینها هستند :
تئوری - هارمونی
اساسا انجام صحیح هر کاری منوط به داشتن اطلاعات علمی کافی در آن زمینه است. هنر نیز از این قاعده مستثنا نیست و یک هنرمند زمانی میتواند به خلق آثار ارزشمند، خاص و زیبا بپردازد که اطلاعات تئوری خوبی در مورد هنر خویش داشته باشد. موسیقی، علیرغم ظاهر سادهاش، یکی از علمیترین هنرهاست و شخصی که قصد ساخت آثار موسیقیایی دارد نیازمند داشتن آگاهی نسبت به علوم تئوری موسیقی است. داشتن اطلاعات کافی در زمینه تئوری موسیقی، هارمونی و حتی کنترپوان سبب گسترش دید آهنگساز شده و وی با استفاده از این علوم میتواند به خلق آثار متفاوت، با حال و هوای خاص بپردازد و از تکراری بودن و یکنواختی جلوگیری کند.
به عنوان مثال برای این که یک آهنگساز آهنگی با تم اسپانیایی بسازد باید نسبت به گام موسیقی که در اسپانیا استفاده میشود و همچنین نوع هارمونی استفاده شده در آن سبک موسیقی آگاهی داشته باشد که این خود بخش کوچکی از دانش تئوری موسیقی است. تئوری عمومی، هارمونی، کنترپوان، فرم و … علومی هستند که هنرجو را در راه رسیدن به هدف نهایی همراهی خواهند کرد.
تئوری موسیقی را باید همزمان با شروع نوازندگی ساز آغاز کرد تا از این طریق گنگی مباحث عملی به حداقل ممکن برسد و در اصطلاح هنرجو بداند که چه میکند. تئوری موسیقی فقط اسامی نتها و گام ماژور و مینور نیست. انواع گامها و ارتباطشان با هم و با سبک موسیقی، هارمونی که همان علم ترکیب اصوات موسیقی است، ملودی سازی و هامونیزه کردن آن و… همه و همه به عنوان تئوری موسیقی شناخته میشوند و برای تبدیل شدن به یک آهنگساز حرفهای مطالعه و فراگیری بینقص آن ضروری است.
نوازندگی
یک آهنگساز باید توانایی نواختن یک ساز را هرچند به طور مبتدی داشته باشد. ساز پیانو به دلیل وسعت نتها و همچنین قدرت اجرای پولیفونیک بالا، بهترین گزینه برای ساز تخصصی آهنگسازی است. به همین علت در تکنولوژی MIDI از کیبورد به عنوان وسیلهای برای وارد کردن نتها و سایر اطلاعات اجرایی به نرمافزار آهنگسازی استفاده میشود. با یک بررسی ساده در اینترنت متوجه میشوید که تقریبا همه آهنگسازان حرفهای از کیبورد در استودیوی خود استفاده میکنند. دلیل این امر واضح است:
از آنجایی که امروزه از سمپلها برای ساخت آهنگ، ولو برای ماکت کار، استفاده میشود، لذا ساخت ملودی حرفهای و با احساس نیازمند اجرای آن توسط ساز موسیقی است. راحتترین و کاربردیترین ساز برای برقراری ارتباط با کامپیوتر و نرمافزار ساز کیبورد است. از این رو هنرجوی آهنگسازی باید در نواختن کیبورد و پیانو تا حدی مهارت داشته باشد.
نترسید. در مرحله بعدی خواهم گفت که چگونه به آسانترین شکل ممکن در حد نیاز خود کیبورد زدن یادبگیرید. نکته مهم در انتخاب تمرینات پیانو برای دوره آهنگسازی و تنظیم کوتاه مدت، انتخاب بهینه تمرینات برای رسیدن به حداکثر توانایی اجرایی در زمانی کوتاه میباشد که این امر نیازمند تجربه بالای مدرس است.
فراموش نکنید!
هدف دوره کوتاه مدت آموزش آهنگسازی و تنظیم، گرفتن نتیجه سریع و مطمئن است نه آزمون و خطا.
سلفژ
هنرجو برای رسیدن به مرحله آهنگسازی باید توانایی تشخیص صحیح ملودیها را کسب نماید. یعنی باید بعد از شنیدن ملودی، ریتم و وزن آن را تشخیص داده و بتواند با صدای خود و با نتهای صحیح آن ملودی را بازخوانی کند. همچنین هنرجو باید توانایی پیدا کردن نتهای ملودی را به صورت صحیح بر روی ساز داشته باشد و ملودی شنیده شده را اجرا و ضبط نماید. درک عمومی و شعور موسیقی، موزیکالیته نام دارد. به عبارت سادهتر، موزیکالیته یعنی شناخت وزن ریتم و ملودی، گوش و حنجره تیون شده و دقیق، و برقراری ارتباط بین مغز، گوش و حنجره برای درک عمومی و اجرای موسیقی.
یکی از مباحثی که باعث تقویت موزیکالیته در هنرجو خواهد شد سلفژ میباشد. سلفژ به دوشکل پارلاتی و کانتاتی تدریس میشود که پارلاتی پیشنیاز کانتاتی است. سلفژ پارلاتی صرفا به تشخیص سریع نتها بر روی حامل و ریتم آنها میپردازد، بدون توجه به اجرای صدای آنها به این شیوه وزن خوانی میگویند. در سلفژ کانتاتی تمرکز بر روی اجرای صحیح ملودیها و نتهای نوشته شده است، هم از لحاظ ریتم و هم از لحاظ درستی اصوات. به طور خلاصه یعنی خواندن ملودیها از روی کاغذ.
در یک دوره کوتاه مدت آموزش آهنگسازی و تنظیم، مجال کار بر روی سلفژ پارلاتی و کانتاتی به شیوه کلاسیک وجود ندارد چرا که کسب مهارت در سلفژ نیازمند یک تا دو سال تمرین و ممارست است. اما با روشی خاص میتوان در حد رفع نیاز موزیکالیته را در هنرجو بالا برد.
به همین دلیل در هیچ دوره کوتاه مدتی به جز دوره آموزش آهنگسازی و تنظیم خانه مسترینگ، تا لحظه نگارش این متن تمرینات سلفژ در نظر گرفته نشده است. پس راه کار خانه مسترینگ چیست؟ در مرحله بعدی خواهم گفت.
تنظیم
بعد از ساخت ملودی و انتخاب هارمونی زیبا برای آن، نوبت به تنظیم موسیقی میرسد. البته فرایند انتخاب آکورد و هارمونی را میتوان شروع تنظیم در نظر گرفت. در این مرحله بر اساس هارمونی انتخاب شده ملودیهای همراهی کننده، بخشهای ریتم، باس و … برای آهنگ نوشته و اجرا میشوند. انتخاب این که چه سازهایی در یک آهنگ نقش آفرینی کنند از تصمیماتی است که در مرحله تنظیم گرفته میشود.
ارکستراسیون به معنای سازبندی است. یعنی انتخاب سازهای یک آهنگ. پس هنرجوی آهنگسازی باید شناخت خوبی از سازهای متداول داشته باشد. همچنین هنرجو باید با لحن و شیوه اجرایی و تکنیکهای مختلفی که هر ساز قادر به اجرای آن است آشنا باشد. این یعنی هنرجو باید سازشناسی بداند. به عنوان مثال وقتی هنرجو از تمامی تکنیکهای اجرایی ساز ویالون مطلع نباشد قطعا در موسیقی خویش از آن تکنیکها استفاده نخواهد کرد چون اصلا اطلاع و شناختی از وجود این تکنیکها ندارد.
شناخت سازها و تاریخچه آنها، لحن اجرا و تکنیکهای اجرایی هر ساز (articulation)، باعث بالارفتن توانایی هنرجو در خلق آثاری با سوناریته و رنگآمیزی متفاوت و حرفهای خواهد شد.
نرمافزار
امروزه در بین عدهای از هنرجویان این باور به وجود آمده که آموزش آهنگسازی همان آموزش نرمافزار است و فرد با فراگیری کامل یک نرمافزار آهنگسازی به توانایی ساخت موسیقی دست پیدا میکند. برای نشان دادن غلط بودن این تفکر مثالی ساده میزنم:
یک دندانپزشک متخصص را تصور کنید. این پزشک برای رسیدن به مرحله ویزیت بیمار، از چه مراحلی عبور کرده است؟ سالهای زیادی را صرف خواندن دروس تئوری و عملی پزشکی کرده و با انواع و اقسام مشکلات دندان و فک و… آشنا شده، پزشکی عمومی خوانده و با بدن انسان و نحوه کار آن آشناست، بعد از فارغ التحصیلی مطبی باز کرده و تجهیزاتی تهیه کرده و نحوه کار با آنها را از روی دفترچه راهنما فراگرفته تا به مرحله ویزیت بیمار رسیده است. حالا بیایید این مثال را به آهنگساز تعمیم دهیم.
یک آهنگساز باید نحوه نواختن یک ساز(ترجیحا پیانو) را آموخته باشد، تئوری موسیقی، هارمونی، ارکستراسیون، فرم و… را فرا گرفته باشد. تا این مرحله او توانایی آهنگسازی را به صورت تئوری به دست آورده حالا برای اجرای ایدههای خود نیازمند یادگیری نحوه کار ابزار هاست. در این میان مهمترین ابزار، همان نرمافزار آهنگسازی است.
آموزش نرمافزار آهنگسازی در واقع آموزش نحوه استفاده از ابزار کار آهنگسازی است. علم آهنگسازی از مطالعه و فراگیری خود موسیقی حاصل میشود و ابزار یا همان نرمافزار صرفا جهت پیاده کردن افکار و ایدههای موسیقایی آهنگساز میباشد.
بدون یاد گرفتن موارد قبلی، یادگیری نرمافزار از شخص یک اپراتور نرمافزار میسازد، اپراتوری که هیچ ایدهای برای ساخت موسیقی خلاقانه ندارد و در بعضی موارد اصلا نمیداند چه باید انجام دهد. این که در بعضی از نرمافزارهای آهنگسازی با چینش سمپلها و لوپهای از پیش آماده، چیزی شبیه موسیقی تولید میشود آهنگسازی نیست. آهنگساز و تنظیمکننده کسی است که کنترل صد در صدی بر روی کار داشته باشد و بتواند هر نوع موسیقی خلق کند.
تا اینجا شما با اجزای یک آموزش آهنگسازی و تنظیم تمام و کمال آشنا شدید. اکنون زمان آن است که نسبت به فراگیری این اجزا اقدام کنید. اینجاست که باید روش فراگیری خود را انتخاب کنید
انتخاب روش آموزش آهنگسازی و تنظیم
مرحله دوم آموزش آهنگسازی و تنظیم انتخاب دوره آموزشی مناسب است. با اطلاعاتی که در مرحله قبلی به دست آوردهاید حالا باید نسبت به فراگیری مباحث فوق به شیوه صحیح اقدام کنید. شما میتوانید به صورت خودآموز، شرکت در دورههای مختلف بلندمدت و یا شرکت در دورههای کوتاه مدت نسبت به یادگیری اقدام نمایید.
روش اول
فراگیری خودآموز آهنگسازی
در این شیوه شما میتوانید با مطالعه کتابهای مختلف و دیدن ویدئوهای آموزشی جسته و گریخته در یوتیوب و آپارات و سایر پلتفرمهای مشابه، در مدت زمان زیاد و به شیوه نه چندان کامل و مطلوب تا حدی آهنگسازی را به صورت سطحی یاد بگیرید. این روش برای کسانی که میخواهند آهنگسازی را اصولی یاد بگیرند به هیچ وجه توصیه نمیشود چرا که روش آزمون و خطاست.
دنیای امروز دنیای سرعت است و ارزش زمان بسیار بالاست. یادگیری خودآموز موسیقی در بهترین حالت باعث عقب افتادگی چندین ساله در پروسه حرفهای شدن هنرجو خواهد شد.
ویدئوهای یوتیوب و آپارات،.. سطحی و پراکنده هستند و هرگز جایگزین یک آموزش مدون، برنامهریزی شده و هدفمند نمیشوند.
روش دوم
فراگیری آهنگسازی به روش کلاسیک
شیوه اصلی و کلاسیک آموزش آهنگسازی و تنظیم برای قرنها این شیوه بوده و هنوز هم برای افرادی که وقت، حوصله و بودجه کافی دارند مطلوبترین گزینه است. البته منظور از کلمه “کلاسیک”، موسیقی کلاسیک نیست. دراین روش فرد چندین سال را به ترتیب صرف فراگیری پیانو یا یک ساز دیگر، سلفژ، تئوری، هارمونی و کنترپوان مینماید و تک تک این موارد را کامل و عمیق میآموزد و در انتهای مسیر، تبدیل به موسیقیدانی باسواد و آهنگسازی حرفهای میشود. البته افرادی که وارد این سیستم میشوند در انتها مسیر، کمتر به سمت موسیقی پاپ تمایل دارند و معمولا به ساخت قطعات ارکسترال و سنگین اقدام میکنند.
این شیوه بیشتر مناسب افراد کمسن و کسانی است که به هیچ وجه عجله ندارند و میتوانند ۴ تا ۶ سال و یا حتی بیشتر را صرف یادگیری و انجام تمرینات مربوطه نمایند و در این میان هزینه نسبتا زیادی را نیز برای کلاسهای مختلف صرف کنند.
روش سوم
دورههای کوتاه مدت آموزش آهنگسازی
در یک دوره آموزش آهنگسازی و تنظیم کوتاه مدت که به شکل اصولی، تدوین و تولید شده است، باید تمامی مباحثی که در مرحله اول توضیح دادم تدریس شود. حذف هر کدام از آن مباحث یعنی دور شدن از آموزش اصولی آهنگسازی. ناگفته پیداست که مدرس دوره آهنگسازی باید موزیسینی حرفهای باشد که خود سالهای زیادی را صرف یادگیری موسیقی کرده است. مدت زمان این دوره میتواند بین چندین ماه تا یکسال باشد.
اخیرا تعداد افرادی که دورههای آموزش آهنگسازی برگزار میکنند به شدت افزایش یافته است. دلیل این امر به این واقعیت برمیگردد که اکثریت علاقهمندان، یادگرفتن نرمافزارهای آهنگسازی را به معنی آهنگساز شدن میپندارند. از آنجایی که در این نرمافزارها به راحتی با چینش لوپها و سمپلهای آماده میتوان صدایی شبیه آهنگ تولید کرد، از این رو تعداد “مدرسین و آهنگسازان!!!” به شدت افزایش پیدا کرده است. مدرسینی که به هیچ وجه موسیقیدان نیستند و در بهترین حالت صرفا اپراتور حرفهای نرمافزار آهنگسازی میباشند. این دسته از افراد حتی گوش موسیقایی برای شنیدن ناهمگونی هارمونیک و فالشیهای آهنگهای خود را نیز ندارند.
دوره آهنگسازی کوتاهمدت اگر درست و اصولی و همراه با سناریو تنظیم شده باشد و در آن تمام پنج مبحث مرحله اول به شکل مختصر ولی مفید گنجانده شده باشد و توسط مدرسی کاربلد تدریس شود میتواند بسیار مفید بوده و از هنرجو در کمترین زمان ممکن آهنگساز حرفهای بسازد.
در غیر اینصورت یک دوره آموزش آهنگسازی کوتاه مدت بیکیفیت و غیر اصولی حتی در صورت دریافت شهریه ناچیز، جز تلف کردن وقت و سرمایه، ثمری نخواهد داشت.
نکات تکمیلی پیرامون دورههای آموزش آهنگسازی
از آنجایی که اکثر مخاطبین وبسایت خانه مسترینگ به دنبال دوره کوتاه مدت باکیفیت هستند، در زیر مواردی که برای انتخاب دوره کوتاه مدت ضروری است توضیح داده شده است.
آهنگسازی مهارتی است که از تلفیق و کنار هم قرار دادن چندین مهارت پایهای شکل میگیرد. لذا آهنگسازی را نمیتوان از آخر به اول یاد گرفت، بلکه باید با فراگیری تک تک آن مهارتهای پایهای، به مرحله آهنگسازی رسید. یک دوره خوب آهنگسازی باید شامل موارد زیر باشد.
۱- پرداختن به مباحث پنجگانه مطرح شده در مرحله اول
۲- داشتن برنامه ریزی و هدف گذاری مشخص
۳- مدرس باتجربه
۴- پشتیبانی کافی و سیستم آموزشی مدرن
۵- تلفیق تئوری و عمل برای گرفتن نتایج ملموس و سریع و در عین حال صحیح
۶- القاء حس پیشرفت به هنرجو در پایان هر جلسه
هنرجویی که از صفر اقدام به فراگیری موسیقی مینماید نباید به دنبال سبک خاصی باشد بلکه باید آهنگسازی را به صورت عمومی فرا بگیرد. آهنگسازی عمومی یعنی یادگیری بخشهایی که در تمامی سبکها مشترک هستند، یعنی یاد گرفتن مهارت کلی آهنگسازی. بعد از یادگیری آهنگسازی به شیوه عمومی، هنرجو میتواند در سبک مورد نظر خود با کمی تحقیق و تمرین به فعالیت بپردازد.
از دورههایی که فقط یک سبک خاص را آموزش میدهند به شدت بپرهیزید و یا شرکت در آن دورهها را به بعد از یادگیری آهنگسازی عمومی موکول کنید.
برای اجرای ملودیهای حرفهای، بااحساس، طبیعی و در عین حال سریع، قطعا به کیبورد MIDI نیاز خواهید داشت. استفاده از ماوس کامپیوتر برای وارد کردن نتها در نرمافزار، موسیقی شما را یکنواخت و بی روح، و پروسه تولید موسیقی را به شدت طولانی و خسته کننده میکند. موس کامپیوتر ساز موسیقی نیست. آهنگسازی حد نهایت موسیقی است و ساز میخواهد.
البته توصیه میکنم قبل از هرگونه خرید تجهیزات، ابتدا دوره آموزشی و مدرس خود را انتخاب کرده و بعد از ورود به دوره و با راهنماییهای استاد و اطلاعاتی که به دست میآورید نسبت به تهیه وسایل لازم اقدام نمایید. این روش باعث میشود انتخابهای بهتر و خریدی بهینهتر داشته باشید.
کلاس حضوری بیشتر برای هنرهای عملی مثل نوازندگی تخصصی ساز و یا نقاشی و کوزه گری، لازم است. از آنجایی که بخش نظری یا همان تئوری آهنگسازی بر بخش عملی آن میچربد، لذا دوره های غیر حضوری در صورت طراحی درست و اصولی بهتر از دوره حضوری عمل خواهند کرد.
در واقع برعکس تصور عمومی، دوره غیرحضوری آهنگسازی در صورت داشتن کیفیت آموزشی بالا، برنامهریزی صحیح و جامع بودن مطالب، میتواند مفیدتر از کلاس حضوری باشد. دلایل برتری کلاس غیرحضوری به شرح زیر است:
۱- کاهش هزینه بسیار زیاد نسبت به کلاس حضوری
۲- امکان مرور نامحدود جلسات با کیفیت بالا
۳- رسیدن به برنامه آموزشی به دلیل حذف مولفههای مزاحمی چون تاخیر و غیبت، هنگی برنامه و رفتن برق در هنگام جلسات، دور شدن از مبحث اصلی جلسه، وقت تلف کردن اساتید!!! و …
۴- امکان ارائه محتوای آموزشی جذاب و مدرن
توجه کنید که آهنگسازی بیشتر وابسته به مباحث تئوری است و در نهایت کار در فضای نرمافزار. از این رو آموزش غیرحضوری نه تنها کم بازده نیست بلکه در صورت اجرای صحیح بسیار مفیدتر و بهینهتر خواهد بود.
در دوره غیرحضوری باید بین هنرجو و استاد ارتباط دائمی برای پاسخ به سوالات و رفع مشکلات وجود داشته باشد.
میکس و مسترینگ مرحله بعد از آهنگسازی است و نیازی نیست که آهنگساز حتما میکس و مسترینگ بداند. اما به دلیل یکپارچه شدن فرایند تولید موسیقی در نرمافزار، فراگیری میکس و مسترینگ بعد از آهنگسازی و تنظیم به هنرجو در جهت بالا بردن سطح کیفی آثار به شدت کمک خواهد کرد. برای اطلاع بیشتر میتوانید به صفحه آموزش میکس و مسترینگ مراجعه بفرمایید.
نکته بسیار مهم
توصیه میکنم قبل از خرید هرگونه وسیله، ابتدا دوره آموزشی و مدرس خود را انتخاب کرده و بعد از ورود به دوره و با راهنماییهای استاد و اطلاعاتی که در حین جلسات به دست میآورید نسبت به تهیه وسایل لازم اقدام نمایید. این روش باعث میشود انتخابهای بهتر و خریدی بهینهتر داشته باشید.
تجهیزات لازم برای آموزش آهنگسازی و تنظیم
مرحله سوم آموزش آهنگسازی و تنظیم، تهیه حداقل تجهیزات بهینه و مناسب است. برای خرید تجهیزات عجله نکنید. خرید تجهیزات قبل از شرکت در دوره آموزشی اشتباه است. طبق مطالب بخش قبلی ابتدا کلاس یا دوره مناسب را پیدا کرده و سپس متناسب با نیاز و با کمک استاد خود نسبت به انتخاب و خرید وسایل اقدام فرمایید.
اول گواهینامه بگیر بعد ماشین بخر !!!
چطور آهنگساز بشم؟ (بخش دوم)
برای شروع هر حرفه، تجهیزات خاصی مورد نیاز است. دوره آموزش آهنگسازی و تنظیم نیز نیازمند حداقل تجهیزاتی است که در این ویدئو و همچنین در پایین به آن اشاره شده است.
نکته اینجاست که هنرجو برای تهیه تجهیزات بهروز و متناسب با نیاز خویش نیازمند اطلاعات و دانش کافی است، به همین دلیل توصیه میکنم یادگیری را با حداقل تجهیزات ممکن شروع کنید و به تدریج همزمان با یادگیری آهنگسازی، علم و آگاهی لازم نسبت به نیازهای خود و تجهیزات موجود در بازار را به دست آورده و سپس به هزینه کردن بپردازید.
با اینکه روش استاندارد آموزش آهنگسازی و تنظیم یکی است اما ممکن است روشهای تدریس با هم فرق داشته باشند، لذا مطالبی که در مورد تجهیزات مورد نیاز در زیر آمده است منطبق بر دوره آموزش آهنگسازی و تنظیم خانه مسترینگ است. اگر قصد شرکت در دوره دیگری را دارید حتما از پیشنیازهای آن دوره اطلاع حاصل کنید.
1- کامپیوتر یا لپ تاپ
برای شروع دوره شما به یک کامپیوتر یا لپ تاپ متوسط به بالا نیازمندید. کامپیوتر برای کار حرفهای آهنگسازی بهتر از لپتاپ است چرا که در آینده ارتقاء سختافزاری آن امکانپذیر است.دوره بر اساس سیستم عامل ویندوز بوده و ترجیحا بهتر است ویندوز ۱۰ ورژن ۶۴ بیت بر روی سیستم نصب باشد. بهتر است از ابتدا آخرین ورژن ویندوز را نصب کرده و تمامی درایورهای سیستم را آپدیت نمایید.راهاندازی یک کامپیوتر جهت ساخت موسیقی کار زمانبری است پس بهتر است یک بار از ابتدا همه چیز شسته و رفته باشد.
2- اسپیکر مانیتورینگ
برای شروع دوره نیازمند اسپیکر یا هدفون هستیم که بتوانیم صداهای باکیفیت بشنویم. این اسپیکر یا هدفون لازم نیست از نوع استودیویی باشد. صرفا یک اسپیکر یا هدفون کامپیوتر باکیفیت کار ما را راه خواهد انداخت. همچنین میتوانید از سیستمهای صوتی خانگی استفاده کنید.در این مرحله نیازی به خرید اسپیکرهای گران قیمت استودیویی نیست مگر اینکه هزینه کردن برایتان اهمیت نداشته باشد. اما توصیه من این است که فعلا برای خرید هدفون و اسپیکر استودیویی هزینه نکنید !!!ب
برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب اسپیکر و یا هدفون مناسب به دو مقاله
اسپیکر مانیتورینگ چیست؟ | راهنمای خرید اسپیکر مانیتورینگ
و
هدفون استودیویی چیست؟ | راهنمای خرید هدفون حرفهای
مراجعه بفرمایید.
3- کیبورد MIDI
اگر فعلا امکان تهیه کیبورد میدی ندارید میتوانید تهیه آن را به بعد موکول کنید. نکته مهم این است که هرگز آموزش دیدن را به بعد از تهیه تجهیزات موکول نکنید. زمان مهمترین دارایی شماست. آموزش را شروع کنید و به فراگیری بخشهای تئوری بپردازید تا تجهیزات به تدریج فراهم شود.
گرچه داشتن میدی کیبورد برای شروع آموزش ضروری نیست اما داشتن آن برای بهرهمندی کامل از دوره آموزش آهنگسازی لازم است. از جلسه دوم تمرینات تکنیک پیانو آغاز میشود و اگر بخواهید این تمرینات را انجام دهید نیاز به یک میدی کیبورد با حداقل 49 کلاویه سایز استاندارد خواهید داشت.
4- کارت صدا (Audio interface)
برای کارهای ساده نیازی به کارت صدای تخصصی نیست. اساسا وقتی نیاز به کارت صدای حرفهای احساس میشود که یکی از موارد زیر اتفاق بیوفتد.
پروژه های سنگین با تعداد پلاگینهای زیاد
نیاز به استفاده از اسپیکر استودیویی
نیاز به ضبط صدا از طریق میکروفن حرفهای
نیاز به ورودی و خروجی و امکانات بیشتر
در دوره آموزش آهنگسازی خانه مسترینگ از جلسه ۱۱ بحث تنظیم آغاز میشود و به تدریج تعداد ترکها و پلاگینها افزایش مییابد. از اینرو ممکن است شما بعد از جلسه ۱۱ نیازمند یک کارت صدای اکسترنال باشید. کارت صدای حرفهای دارای درایور ASIO است و سبب میشود تاخیر سیستم کاهش یابد. همچنین به علت استفاده از قطعات مرغوب تر همچنین کیفیت ضبط و خروجی سیستم شما افزایش پیدا خواهد کرد. یک کارت صدای اکسترنال کوچک با یک یا دو ورودی میکروفن در این مرحله کافی خواهد بود.
مقاله کارت صدا چیست؟ راهنمای جامع خرید کارت صدای حرفهای را مطالعه فرمایید. در این مقاله اطلاعات کاملی پیرامون انواع کارت صدا و روش انتخاب کارت صدای مناسب برای استودیوی خود به دست خواهید آورد.
5- میکروفون
از آنجا که قسمتی از دوره به تمرین ساخت موسیقی باکلام میپردازد لذا از جلسه ۱۱ داشتن یک میکروفن خوب ولی ارزان بسیار مفید است. این میکروفن میتواند Dynamic یا Condenser باشد که توضیحاتش در جلسه اول دوره آمده است. می توانید از میکروفنهای Behringer و یا MXL که ارزان هستند ولی کیفیت قابل قبولی برای این سطح دارند استفاده کنید.در صورت داشتن علم کافی، و فراگیری نحوه صحیح ضبط و میکس وکال، میتوان از میکروفنهای ارزان قیمت کیفیت بسیار بالایی دریافت کرد.
تجهیزات آهنگسازی را از کجا تهیه کنیم؟
باز هم تاکید می کنم قبل از شروع دوره آهنگسازی و گرفتن مشورت از استاد اقدام به خرید عجولانه نکنید. بهتر است خرید تجهیزات آهنگسازی از مراکز معتبر و با گارانتی قابل اعتماد صورت پذیرد. در زیر چندین وبسایت معتبر در امر فروش تجهیزات استودیویی به شما معرفی شده است. در این وبسایتها خرید کالا به صورت قسطی و همچنین خرید کالای دست دوم با مهلت تست کافی امکانپذیر است.
تهران ملودی
ایران صوت
داور ملودی
ایران لوپ
ثبت نام رایگان دوره آهنگسازی
مطالب و ویدئوهای بالا به شما کمک خواهد کرد که در مسیر صحیح آموزش آهنگسازی و تنظیم قدم بگذارید. در صورتی که علاقهمند هستید در مورد دوره آهنگسازی و تنظیم خانه مسترینگ اطلاع کسب نموده و به شکل رایگان در جلسه اول ثبت نام کنید ویدئوی پایین را از دست ندهید. دوره آهنگسازی خانه مسترینگ دورهای بی نظیر است که با رعایت تمامی استانداردهای بالا تهیه و تولید شده و موفقیت صد در صدی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
آشنایی و ثبت نام رایگان در دوره آهنگسازی و تنظیم
۱- تجربه سالها آموزش و تولید موسیقی
۲- شامل تمرینات ضروری تکنیک پیانو برای آهنگسازی است.
۳- شامل تمرینات وکالیز آواز برای تقویت موزیکالیته و صدای خوانندگی است.
۴- آموزش نصب و استفاده ازتمام پلاگینهای لازم به همراه دانلود رایگان.
۵- بخش سازشناسی و تنظیم بینظیر.
6- تئوری کاربردی موسیقی + هارمونی و ملودی سازی.
کلام آخر
یادگیری آهنگسازی و تنظیم به شیوه اصولی نیازمند صرف وقت، تلاش و علاقه است
هرچند مباحث تئوری، ابزارها و متدها در ظرف زمانی کوتاه آموزش داده میشوند ولی به عمل رساندن مباحث تئوری فرا گرفته شده نیازمند وقت بیشتر و کسب تجربه عملی بعد از اتمام دوره است. قطعا آهنگ دهم هنرجو از اولین آهنگ وی بسیار حرفهای تر و زیباتر خواهد بود. بخش اصلی و مهم آموزش آهنگسازی و تنظیم، داشتن علاقه، حوصله و پشتکار از سمت هنرجو است. در واقع کار اصلی هنرجوی آهنگسازی بعد از اتمام دوره آغاز میشود. این مصداق بارز همان مثل قدیمی است که میگوید:
کار نیکو کردن از پر کردن است