خانه مسترینگ

آموزش میکس و مسترینگ

راهنمای جامع فراگیری میکس و مسترینگ

میکس و مسترینگ رو از پایه درست و اصولی یاد بگیر

آموزش میکس و مسترینگ به شیوه اصولی

آموزش میکس و مسترینگ به شیوه پایه‌ای و اصولی تنها راه موفقیت در این حرفه است. متاسفانه به دلیل حجم گسترده نرم‌افزارها و پلاگین‌های مربوط به میکس و مسترینگ، اکثر هنرجویان تازه کار بر این باورند که برای دستیابی به کیفیت عالی در ضبط و میکس و مسترینگ استفاده از جدیدترین وی‌اس‌تی‌ها و نرم‌افزارها چاره ساز است. 

ولی در واقعیت این‌گونه نیست. هنرجو تنها با یاد گرفتن اصول و روش‌های رسیدن به صدای درست، در این حرفه موفق خواهد شد و چنانچه درک درستی از مباحث پایه و تئوریک مهندسی صدا داشته باشد با کمترین و محدود‌ترین ابزار و پلاگین‌ها به بالاترین کیفیت صوتی دست خواهد یافت.

اگر به یادگرفتن هنر میکس و مسترینگ علاقه دارید توصیه می‌کنم قبل از هر اقدامی در خرید تجهیزات و یا شرکت در دوره‌های آموزشی، مطالب این صفحه را به طور کامل مطالعه و ویدئوهای آن را به شکل کامل تماشا کنید.  مطالب این صفحه اطلاعات استانداردی است که هر هنرجوی میکس و مسترینگ در شروع مسیر باید از آنها اطلاع داشته باشد.

فهرست مطالب

آموزش اصولی میکس و مسترینگ بسیار با‌اهمیت است. امروزه با همه‌گیر شدن استفاده از نرم‌افزارهای تولید موسیقی تعداد بسیار زیادی افراد علاقه‌مند ولی غیر‌حرفه‌ای وارد این صحنه شده‌اند. این امر به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند تا وقتی که این افراد اقدام به تدریس نکنند!!!.

شکست در رسیدن به اهداف در زمان مشخص، بزرگترین صدمه‌ای است که هنرجو از انتخاب دوره آموزشی اشتباه و مدرس کارنابلد، و به طور خلاصه، آموزش غلط می‌بیند.

زمان به عقب بر‌نمی‌گردد، درانتخابمان دقت کنیم

اگر خواهان فراگیری اصولی میکس و مسترینگ هستید با خانه مسترینگ همراه شوید. در این صفحه روش درست یادگرفتن میکس و مسترینگ را می‌آموزید.

خلاصه‌ای از تاریخچه صنعت صدا

‌قرن بیستم قرن اختراعات و اکتشافت بی‌بدیل بود. یکی از این ابداعات تکنولوژی، امکان ضبط اصوات است که تاریخ موسیقی را کاملا متحول نمود و تاثیر شگرفی بر متدهای تولید موسیقی و حتی سبک‌های آن به‌جا گذاشت.

در این ویدئوی کوتاه که برگرفته از جلسه اول دوره آموزش میکس و مسترینگ، در خانه مسترینگ است به طور خلاصه با مسیر پیشرفت و تاریخچه صنعت صدا آشنا می‌شوید.

میکس و مسترینگ چیست؟

همه ما که دست‌ اندرکار موسیقی هستیم بارها و بارها عبارت میکس و مسترینگ را شنیده‌ایم. خیلی‌ها از چند و چون آن آگاهی داریم و خیلی‌ها هم اطلاعات کمی داشته و بعضا هم بی‌اطلاع هستیم. در اینجا سعی می‌کنم به طور خلاصه میکس و مسترینگ را برای عزیزانی که نسبت به این مقوله آشنایی ندارند توضیح دهم .

میکس و مسترینگ مرحله بعد از آهنگسازی و تنظیم است. در انتهای مرحله آهنگسازی و تنظیم باید از تمامی لاین‌های ساز‌های مختلف در یک آهنگ، چه سمپل باشند چه ساز زنده، به شکل ترک‌ (track) های جداگانه خروجی گرفته شود. این ترک‌ها باید از هم جدا بوده و هر ساز به صورت سولو در ترک خود قرار گیرد.

البته گروه‌های سازی از این قاعده مستثنی هستند، مثلا گروه ویالون‌ها، علیرغم اینکه از حدود 16 ویالون تشکیل شده ولی می‌تواند در یک ترک استریو ضبط شده و خروجی گرفته شود. در کل مثلا اگر در یک آهنگ 5 صدای متفاوت استفاده شده حداقل باید در خروجی گرفتن 5 ترک مجزا داشته باشیم.

این ترک‌های مجزا به مهندس میکس تحویل داده می‌شوند تا مرحله میکس و مسترینگ آغاز شود.

میکس موسیقی به زبان ساده

در استودیو‌های ضبط صدا، صدای هر ساز را در یک ترک جداگانه ضبط می‌کنند. گاه حتی اگر سازی را به صورت استریو ضبط کنند کانال چپ را در یک ترک و کانال راست را در ترک دیگر ضبط می‌کنند. به این ترتیب یک آهنگ کامل می‌تواند از تعداد زیادی ترک مجزا تشکیل شده باشد و این تعداد گاهی به چند صد ترک هم می‌رسد!!. میکس موسیقی در واقع ادغام این ترک‌ها و تبدیل آن به یک ترک واحد است که آن ترک واحد همان آهنگ ماست.

فرایند میکس موسیقی بسیار پیچیده است و به همین دلیل به آموزش تخصصی و علمی نیاز دارد. در ابتدا صرفا برای آشنایی شما به صورت ساده مراحل میکس موسیقی را شرح می‌دهم.

اولین مرحله میکس، مرتب کردن پروژه، نامگذاری ترک‌ها، تمیزکردن و حذف نویزهای ناخواسته و منظم کردن ترک‌ها از نظر زمانی است. بعد از آن نوبت به بالانس کردن شدت صدای ترک‌ها می‌رسد به طوری که در هر لحظه، صدای اصلی و صدا‌های همراهی کننده کاملا قابل تشخیص باشند. سپس مرحله بالانس فرکانس‌هاست. در میان ترک‌ها ممکن است چند ترک که همزمان صدا می‌دهند از نظر محتوای فرکانسی و هارمونیک‌ها بسیار همسان باشند. در این موارد باید فرکانس‌های مهم هر ترک را تشخیص داد و به روش‌های مختلف این ترک‌ها را از هم تفکیک نمود به شکلی که در میکس، تمامی آنها واضح شنیده شوند.

سپس نوبت به اضافه کردن افکت‌های متنوع در جهت جذابیت بخشیدن به اثر می‌رسد. در این مرحله خلاقیت مهندس صدا نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند. در مرحله نهایی مجددا صداها از نظر بلندی بالانس شده و میکس در سیستم‌های مختلف پخش می‌شود تا از درستی میکس اطمینان حاصل شود. در تمامی این مراحل سیستم مانیتورینگ دقیق و آکوستیک مناسب نقش بسیار پررنگی در کیفیت خروجی اثر ایفا می‌نماید.

ناگفته پیداست که انجام صحیح موارد بالا علیرغم سادگی ظاهری، به آموزش تخصصی نیازمند است.

 

مسترینگ موسیقی به زبان ساده

وقتی میکس آهنگ در قالب یک فایل صوتی آماده شد، نوبت به مسترینگ اثر می‌رسد. فلسفه اصلی مرحله مسترینگ، چک کردن مجدد میکس توسط یک گوش تازه در محیطی با آکوستیک و سیستم مانیتورینگ بسیار بهتر از استودیوی میکس است. قطعا در مرحله میکس ایرادهایی هرچند جزیی وجود دارد که از گوش مهندس میکس پنهان مانده است. این ایرادها می‌تواند به علت آکوستیک خاص استودیوی میکس، ضعف سیستم مانیتورینگ، عدم دقت مهندس میکس و یا دلایل دیگر باشد.

در استودیوی مسترینگ به دلیل آکوستیک حرفه‌ای و سیستم مانیتورینگ فوق دقیق و همچنین گوش ورزیده مهندس مسترینگ، این ایرا‌دها کشف و نسبت به رفع آن تا جای ممکن اقدام می‌شود. نکته مهم آن است که به دلیل ادغام شدن صدای ساز‌ها در مرحله میکس، دست مهندس مسترینگ برای پردازش ترک به اندازه زمان میکس باز نیست چرا که هر تغییری، بر روی تمامی صداها تاثیر می‌گذارد.

وظیفه اصلی مهندس مسترینگ، بالانس کردن صدای ترک به نحوی است که در گستره وسیعی از سیستم‌های صوتی به طور نسبی خوب صدا دهد. از اسپیکر سینما گرفته تا هدفون‌های کوچک توگوشی، اسپیکر موبایل و لپ تاپ. همچنین در مسترینگ آلبوم سعی می‌شود فضای تک‌تک آهنگ‌ها طوری به هم نزدیک شود که کل آلبوم تا حد ممکن یک‌دست صدا داده و شخصیتی واحد داشته باشد. درپایان، تنظیم میزان بلندی صدای هر ترک(Loudness) و تبدیل آن به فرمت نهایی جهت تکثیر، از دیگر وظایف مهندس مسترینگ است.

مسترینگ موسیقی در حقیقت مرحله کنترل کیفی نهایی است و از این رو نیاز به تخصص ویژه دارد. به همین دلیل آموزش آن در انتهای دوره آموزش میکس و مسترینگ گنجانده شده است.

 

حالا که به طور مختصر با فرایند میکس و مسترینگ آشنا شدید، لازم است بدانیم چگونه می‌توان این حرفه و هنر را فراگرفت.

مراحل آموزش میکس و مسترینگ

آموزش میکس و مسترینگ به شیوه اصولی و آکادمیک باید شامل شش مرحله اصلی باشد. حذف هرکدام از این مراحل و یا نپرداختن به صورت عمقی به هر یک از این مراحل باعث نقص در آموزش و عدم نتیجه گیری هنرجو در انجام پروژه‌های حرفه‌ای خواهد شد. ناگفته پیداست که بسیاری مطالب ریز و تخصصی در هر یک از مراحل زیر وجود دارد که در یک آموزش جامع باید به تک تک آنها پرداخته شود. این مراحل اصلی عبارتند از:

1

تئوری‌های مهندسی صدا

تئوری‌های مهندسی صدا

اساسا برای یادگیری هر کاری به شکل عمقی و حرفه‌ای باید نسبت به علوم تئوریک آن حرفه احاطه پیدا کرد. در مورد حرفه صدابرداری و میکس و مسترینگ نیز داستان به همین شکل است. تئوری‌های مهندسی صدا در واقع مباحث تکنیکال و علمی هستند که صنعت ضبط و تولید موسیقی بر پایه آنها بنا شده و پیشرفت کرده است. فیزیک صوت، ماهیت صدای آنالوگ و دیجیتال و اصول پایه‌ای آنها، روش‌های تبدیل فرمت‌های صوتی، نحوه کار پردازش‌گرها و مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ و برعکس، اصول صحیح ارتباط تجهیزات صوتی با یکدیگر و… همه و همه جز مباحث تئوریک مهندسی صدا هستند.

یاد گرفتن و اطلاع داشتن از این موارد اولین نقطه تمایز یک صدابردار و میکس من حرفه‌ای و با سواد از یک صدابردار معمولی است. ناگفته پیداست که مطلع بودن از این اصول پایه‌ای باعث افزایش کیفیت خروجی مهندس میکس و مسترینگ شده و به وی کمک می‌کند تا در آینده مشکلات احتمالی پیش رو در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار را به راحتی رفع نماید.

2

آکوستیک و مانیتورینگ

آکوستیک و سیستم مانیتورینگ استودیو

مانیتورینگ صدا به معنی شنیدن دقیق صدا به منظور کشف مشکلات آن است. مانیتورینگ دقیق از آکوستیک خوب شروع می‌شود چرا که آکوستیک فضا برهر آنچه شما می‌شنوید تاثیر می‌گذارد.

نوع جک و کابل استفاده شده، کارت صدا و مدل کانورترهای آن، سیستم کنترلر مانیتورینگ استودیو، اسپیکرها و هدفون‌های مانیتورینگ، چینش و دکوراسیون استودیو، طراحی میز کار،… همه و همه در شنیدن صحیح و دقیق صدا نقش دارند. 

از این رو هنرجوی میکس و مسترینگ درمرحله دوم باید نسبت به طراحی  آکوستیک فضا و تجهیزات و مسائلی که بر روی مانیتورینگ سیگنال در استودیو تاثیر می‌گذارند، آگاهی‌های لازم را کسب نماید. این اطلاعات در مراحل حرفه‌ای به هنرجو کمک می‌کند در کمترین زمان ممکن و با کمترین میزان پردازش به کیفیت بالای صوتی دست یابد.

3

تشخیص مشکلات شنیداری

اهمیت گوش دقیق در آموزش میکس و مسترینگ

اگر سیستم مانیتورینگ شما که شامل اتاق، آکوستیک، چیدمان اتاق، اسپیکر و هدفون شماست درست طراحی شده باشد و صدای نسبتا دقیقی را تولید کند حالا نوبت گوش‌ها، مهارت شنیداری و دقت شماست .

شما باید بیاموزید که صدای خوب چه مشخصه‌هایی دارد و مشکلات شنیداری صدا‌ها چه مواردی است. گاهی اوقات مشکلات شنیداری به خود منبع صوت بر‌می‌گردد مثلا گیتاری ضبط شده که بدنه آن در فرکانس 260 هرتز رزنانس بیش حد زیادی دارد.  گاهی مشکل از تکنیک اشتباه میکروفون گذاری است مثلا صدای پیانویی که با دو میکروفون و به شکل استریو ضبط شده مشکل فاز دارد و در حالت مونو به شدت در میکس گم می‌شود. گاهی مشکل بعد از میکس کردن چند ترک با هم پدیدار می‌شود و انرژی صوتی زیاد انباشته شده روی یک فرکانس خاص سبب کدر شدن میکس می‌شود.

هنرجو در خلال آموزش میکس و مسترینگ باید با انواع این مشکلات آشنا شده تا به راحتی بتواند مشکلات صدا را تشخیص داده و در مرحله بعد به رفع آنها بپردازد.

4

ابزار شناسی و روش استفاده از پردازشگرها

شناخت ابزار و روش استفاده صحیح از آنها

بعد از تشخیص مشکلات شنیداری صدا نوبت رفع آنهاست. برای حل این مشکلات مهندس میکس و مسترینگ باید با تمامی ابزارهایی که در این حرفه استفاده می‌شود آشنا باشد. این آشنایی باید کاملا پایه‌ای و عمیق بوده و مهندس مکیس و مسترینگ بتواند برای رفع یک مشکل خاص در صدا، از بین ابزارها بهترین را انتخاب کند.

معمولا پردازشگرهای مورد استفاده در استودیوهای صدابرداری و میکس و مسترینگ دارای پارامترهای زیادی هستند و کارایی‌های چند وجهی دارند مثلا از پردازشگر  gate هم به عنوان حذف کننده نویز استفاده می‌شود هم می‌تواند به عنوان افکت ducking در voice over استفاده شود و هم به کمک آن افکت‌های جذاب ریورب را تولید کرد و یا حتی به کمک آن صدای اجزای درامز را خشک و اثر اتاق را خنثی کرد.

آموزش میکس و مسترینگ اصولی باید به گونه‌ای باشد که هنرجو با این ابزارها و استفاده‌های چند منظوره از آنها آشنا شود تا در موقع لزوم بتواند از بهترین ابزار در جهت رسیدن به هدفی که در ذهن دارد بهره ببرد.

نکته بسیار مهم در بحث ابزار شناسی عدم غرق شدن در دنیای پلاگین‌ها یا به اصطلاح “پلاگین بازی” است. هر روز تعداد بیشماری پلاگین جدید با اسامی و اشکال متنوع روانه بازار می‌شود و در کشور ما به دلیل عدم قانون کپی رایت و کرک بودن تمامی این پلاگین‌ها، هنرجو خود را در احاطه تعداد بیشماری پلاگین می‌بیند که این باعث سردرگمی و دور شدن از اصول اصلی کار میکس و مسترینگ می‌شود.

به تمامی هنرجویان میکس و مسترینگ توصیه اکید می‌کنم از ورود به دنیای بی‌پایان و بیهوده “پلاگین بازی” قویا اجتناب کنند و سعی کنند با حداقل پلاگین‌های ممکن و استفاده از چند پلاگین اصلی کار خود را به پیش ببرند. 

5

ایجاد جذابیت با کمک افکت

افزایش جذابیت موسیقی در میکس و مسترینگ

بعد از آموزش رفع مشکلات شنیداری اثر، هنرجوی میکس و مسترینگ باید روش‌های اضافه کردن جذابیت به سازها و صداها را با استفاده از پردازشگرهای صوتی فرا بگیرد.

به عنوان مثال جذابیت می‌تواند عمق بخشیدن به صداها از طریق استفاده از تاخیر، اختلاف فاز، ریورب و یا حتی فیلترها باشد. استفاده از پردازشگرهایی نظیر دیستورشن، ووکودر، چاپر، انواع تکنیک‌های ریورب، اتومیشن بر روی ترک یا پارامترهای افکت، ترمولو، کوروس، دابلینگ و… همه همه می‌توانند به صداهای خام یک اثر موسیقی جذابیت بخشیده و اثر را دلنشین‌تر کنند.

در واقع در یک آموزش میکس و مسترینگ حرفه‌ای، هنرجو فرا می‌گیرد که همانند یک نقاش با استفاده از پردازشگرها، جزییاتی به اثر اضافه کند که حس اثر تقویت شده و جذابیت شنیداری آن افزایش یابد.

6

مسترینگ و گرفتن خروجی نهایی

مسترینگ و گرفتن خروجی نهایی

زمانی که میکس به پایان می‌رسد، یعنی مشکلات شنیداری تمامی ترک‌ها رفع شد، گین و داینمیک ترک‌‌ها تنظیم شد و جذابیت‌های لازم به صداها اضافه شد، مرحله مسترینگ آغاز می‌شود.

در آموزش اصولی میکس و مسترینگ هنرجو می‌آموزد که چگونه با استفاده از پردازشگرها و تکنیک‌های مخصوص مرحله مسترینگ، ایرادهای صوتی ترک میکس شده را برطرف کند، استفاده از انواع پروسسورها نظیر saturator، exciter، multiband compressor، dynamic EQ، MS processing ، لیمیترها و سایر تکنیک‌ها و پردازش‌ها از جمله مواردی است که در یک آموزش تخصصی میکس و مسترینگ باید مورد توجه قرار گیرد.

در گذشته مرحله میکس به طور کامل از مرحل مسترینگ جدا بود و معمولا در دو استودیوی مختلف انجام می‌شد. امروزه علاوه بر این که در اکثر موارد استودیوی میکس و مسترینگ یک مکان واحد است بلکه در بسیاری از پروژه‌ها مرحله مسترینگ در داخل همان پروژه میکس انجام می‌شود. این روش نیازمند دقت نظر مهندس میکس و مسترینگ به موارد متعددی است، زیرا همانطور که انجام مسترینگ در داخل پروژه میکس می‌تواند مزایایی داشته باشد دارای معایبی نیز هست که در صورت عدم توجه کافی سبب کاهش کیفیت اثر نهایی خواهد شد

 

نکات تکمیلی پیرامون دوره‌های آموزش میکس و مسترینگ

از آنجایی که اکثر مخاطبین وبسایت خانه مسترینگ به دنبال دوره کوتاه مدت با‌کیفیت هستند، در زیر مواردی که برای انتخاب دوره کوتاه مدت ضروری است توضیح داده شده است.

نکته بسیار مهم 

توصیه می‌کنم قبل از خرید هرگونه وسیله، ابتدا دوره آموزشی و مدرس خود را انتخاب کرده و بعد از ورود به دوره و با راهنمایی‌های استاد و اطلاعاتی که در حین جلسات به دست می‌آورید نسبت به تهیه وسایل لازم اقدام نمایید.  این روش باعث می‌شود انتخاب‌های بهتر و خریدی بهینه‌تر داشته باشید.

تجهیزات لازم برای آموزش میکس و مسترینگ

برای شروع یادگیری میکس و مسترینگ، نیازی به مهیا کردن همه چیز از ابتدا نیست. شما می‌توانید تئوری‌ها و روش‌های اجرایی را یاد گرفته و به تدریج با توجه به نیاز و میزان پیشرفت خود نسبت به تکمیل وسایل اقدام بفرمایید.

در این ویدئو در ارتباط با حداقل وسایل برای شروع دوره و همچنین حداقل شرایط و وسایل برای رسیدن به نتیجه حرفه‌ای در میکس و مسترینگ توضیح داده‌ام.

تاکید می‌کنم “قبل از ورود به دوره هیچگونه تجهیزاتی نخرید”

اول گواهینامه بگیر بعد ماشین بخر !!!
حداقل تجهیزات لازم برای شروع دوره میکس و مسترینگ

برای شرکت در دوره آموزش میکس و مسترینگ، تنها داشتن یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ متوسط رو به بالا و یک هدفون کافیست ولی برای حصول نتیجه حرفه‌ای، بهتر است نسبت به تهیه تجهیزات زیر بدون عجله و از اواسط دوره اقدام شود. 

برای خود یک چالش ذهنی تعریف کنید:

رسیدن به بالاترین حد کیفیت با کمترین تجهیزات ممکن

 

کامپیوتر آهنگسازی
1- کامپیوتر یا لپ تاپ

برای شروع یادگیری میکس و مسترینگ شما به یک کامپیوتر یا لپ تاپ متوسط رو به بالا نیازمندید. برای هر کار حرفه‌ای از جمله میکس و مسترینگ‌، کیس بهتر از لپ تاپ است چرا که علاوه بر امکان نصب سخت‌افزار قوی‌تر، در آینده، ارتقاء سخت‌افزاری آن امکان‌پذیر است.
دوره آموزش میکس و مسترینگ بر اساس سیستم عامل ویندوز بوده و ترجیحا بهتر است ویندوز 10 ورژن 64 بیتی بر روی سیستم نصب باشد. بهتر است از ابتدا آخرین ورژن ویندوز را نصب کرده و تمامی درایورهای سیستم را آپدیت نمایید.
راه‌اندازی یک کامپیوتر جهت ساخت موسیقی کار زمان‌بری است، پس بهتر است یک بار از ابتدا همه چیز شسته و رفته باشد. در ارتباط با کامپیوتر در دوره به طور مفصل صحبت شده است.

اسپیکر و هدفون
2- اسپیکر یا هدفون نسبتا خوب

برای شروع آموزش نیاز نیست حتما اسپیکر یا هدفون استودیویی داشته باشید. صرفا یک جفت اسپیکر یا هدفون نسبتا با کیفیت که صدای شفاف با بیس کافی داشته باشد برای شروع آموزش و فراگیری اصول کار کافیست. در آینده و بعد از کسب علم و مهارت می‌توانید به خرید تجهیزات گران قیمت‌تر و حرفه‌ای‌تر اقدام کنید.

تجهیزات سطح حرفه‌ای میکس و مسترینگ

در ادامه فراگیری دانش میکس و مسترینگ و بعدها در هنگام انجام پروژه‌های حرفه‌ای داشتن تجهیزات زیر به شما کمک خواهد کرد تا به کیفیت بالاتری در خروجی دست یابید.  خرید این تجهیزات را قبل از شرکت در دوره‌های آموزشی و فراگیری اصول کار توصیه نمی‌کنم!!!.

کارت صدا
1- کارت صدا (Audio interface)

برای کار‌های ساده نیازی به کارت صدای اکسترنال نیست. اساسا وقتی نیاز به کارت صدای حرفه‌ای احساس می‌شود که یکی از موارد زیر اتفاق بیوفتد.
1- پروژ‌ه‌های سنگین با تعداد پلاگین‌های زیاد
2- نیاز به استفاده از اسپیکر استودیویی
3- نیاز به ضبط صدا از طریق میکروفن حرفه‌ای
4- نیاز به ورودی و خروجی و امکانات بیشتر
5- تاخیر بیش از حد و غیر قابل استفاده بودن کارت صدای onboard سیستم برای پخش پروژه‌های سنگین

مقاله کارت صدا چیست؟ راهنمای جامع خرید کارت صدای حرفه‌ای را مطالعه فرمایید. در این مقاله اطلاعات کاملی پیرامون انواع کارت صدا و روش انتخاب کارت صدای مناسب برای استودیوی خود به دست خواهید آورد.

اسپیکر مانیتورینگ
2- اسپیکر مانیتورینگ

در مراحل حرفه‌ای‌تر داشتن اسپیکر مانیتورینگ در کنار آکوستیک خوب سبب می‌شود تا صداها را دقیق تر شنیده و در نتیجه تصمیمات بهتری اخذ کنیم. در شروع روند آموزش به دلیل نداشتن تبحر و تجربه کافی داشتن اسپیکر مانیتورینگ چندان اهمیت نخواهد داشت.
استفاده از اسپیکر مانیتورینگ تنها بعد از کسب تجربه و یادگرفتن نسبی کار سبب افزایش کیفیت خروجی خواهد شد.

هدفون استودیویی
3- هدفون

اگر امکان داشتن آکوستیک اصولی در فضای کاری خود را ندارید، داشتن دقیق‌ترین اسپیکر مانیتورینگ دنیا هم کمک چندانی به شما نخواهد کرد. چرا که صدای دقیق اسپیکر توسط آکوستیک بد محیط مخدوش شده و در نهایت شما صدای غیر دقیق را مانیتور خواهید کرد.
اینجاست که یک هدفون پشت باز باکیفیت و استودیویی به کمک شما می‌آید. گرچه بسیاری از صاحب‌نظران از جمله خود من معتقد هستیم که میکس کردن با هدفون خیلی دقیق نیست ولی میکس کردن داخل یک هدفون باکیفیت به مراتب بهتر از میکس کردن با اسپیکر در فضایی با آکوستیک بد است.

همچنین اگر قصد ضبط وکال و یا ساز را دارید داشتن یک میکروفون پشت بسته با کیفیت برای خواننده یا نوازنده قطعا لازم است.
همانطور که بارها تاکید کردم تهیه این تجهیزات را به بعد از آموزش دیدن موکول کنید چون با داشتن علم و دانش کافی می‌توانید از حداقل تجهیزات بهترین استفاده را ببرید و در ضمن در هنگام خرید، انتخاب بهتری داشته باشید.

میکروفون استودیویی
5- میکروفون

اگر قصد ضبط وکال و ساز را دارید داشتن حداقل یک میکروفون استودیویی اجتناب ناپذیر است. ناگفته پیداست که قبل از میکروفون باید کارت صدایی تهیه کنید که قابلیت اتصال به میکروفون استودیویی را داشته باشد.
این میکروفن می‌تواند Dynamic یا Condenser باشد که توضیحاتش در جلسه اول دوره میکس و مسترینگ آمده است. می‌توانید از میکروفن‌های Behringer و یا MXL که ارزان هستند ولی کیفیت قابل قبولی برای این سطح دارند استفاده کنید.
در صورت داشتن علم کافی، و فراگیری نحوه صحیح ضبط و میکس وکال، می‌توان از میکروفن‌های ارزان قیمت کیفیت بسیار بالایی دریافت کرد.

تجهیزات میکس و مسترینگ را از کجا تهیه کنیم؟

باز هم تاکید می کنم قبل از شروع دوره میکس و مسترینگ و گرفتن مشورت از استاد اقدام به خرید عجولانه نکنید. بهتر است خرید تجهیزات میکس و مسترینگ از مراکز معتبر و با گارانتی قابل اعتماد صورت پذیرد. در زیر چندین وبسایت معتبر در امر فروش تجهیزات استودیویی به شما معرفی شده است. در این وبسایت‌ها خرید کالا به صورت قسطی و همچنین خرید کالای دست دوم با مهلت تست کافی امکانپذیر است.

تهران ملودی

www.tehranmelody.com

ایران صوت

www.iransote.com

داور ملودی

www.davarmelody.com

ایران لوپ

www.iranloop.com

ثبت‌نام رایگان دوره میکس و مسترینگ

مطالب و ویدئوهای بالا به شما کمک خواهد کرد که در مسیر صحیح آموزش میکس و مسترینگ قدم بگذارید. در صورتی که علاقه‌مند هستید در مورد دوره آموزش میکس و مسترینگ اطلاع کسب کنید و همچنین در جلسه اول آن به شکل رایگان ثبت نام بفرمایید  ویدئوی پایین را از دست ندهید. دوره میکس و مسترینگ در خانه مسترینگ دوره‌ای بی نظیر است که با رعایت تمامی استاندارد‌های بالا تهیه و تولید شده و موفقیت صد در صدی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

معرفی و ثبت‌ نام رایگان در دوره میکس و مسترینگ

1- ثمره بیش از دو دهه تحقیق، آموزش و تجربه عملی در محیط حرفه‌ای

2- استفاده از سرفصل‌های  دانشگاه برکلی برای ارائه مطالب به شیوه آکادمیک

3- آموزش راه‌اندازی استودیوی حرفه‌ای از طراحی آکوستیک تا تجهیزات 

4- آموزش تئوری‌های مهندسی صدا به زبان ساده و کاربردی

5- ابزار شناسی تجهیزات استودیویی به صورت کاربردی و مرحله به مرحله

6- آموزش تشخیص و  روش‌های رفع مشکلات صوتی

7- آموزش تکنیک‌های مسترینگ برای رسیدن به صدای استاندارد و مدرن

8- پنج پروژه تمرینی برای تمرین مباحث

9- مجموعه پلاگین‌ها به همراه آموزش نصب 

10- ارتباط دائمی با مدرس از طریق شبکه‌های اجتماعی

 شما می‌توانید به طور رایگان در جلسه اول دوره میکس و مسترینگ ثبت نام کرده و با روش تدریس و کیفیت آموزشی دوره آشنا شوید. لینک ثبت نام در قسمت بالایی و پایین سایت آمده است

لیست تعدادی از عناوین مورد بحث در دوره به زبان انگلیسی:

Absorption, Acoustics, Acoustic Echo Chamber, A/D, ADSR, Aliasing, Ambience, Amplifier, Amplitude, Analog, Analog To Digital Converter (A/D), Automation, Auxiliary Send, Background Noise, Balanced Cable, Bi-Directional Pattern, Bit Depth, Cardioid Pattern, Compression, Condenser Microphone, Crossover, Cutoff Frequency, De-esser, Delay, Digital Signal Processing, Digital to Analog Converter, Direct Box, Ducking, Dynamic Range, Early Reflections, Envelope, Equalizer, Expander, Fletcher-Munson Curves, Gain Reduction, Gate, Graphic Equalizer, Headroom, Hypercardioid, Isolation, Jitter, Limiter, Line Level, Live Room, Loudness, Low-Pass Filter, Mastering, Matching EQ, Metering, Microphone Level, MIDI Controller, Mixer, Modulation, Mid-Side Processing, Monitor Mix, Mono, Multitrack Recording, Near Field, Noise Gate, Non-destructive Editing, Notch Filter, Nyquist Frequency, Omnidirectional Pattern, parallel Compression, Parametric EQ, Pink Noise, Preamplifier, Pumping and Breathing, PZM, Quantization Error, Resonant Frequency, Reverb, Ribbon Microphone, RMS Meter, Sample Rate, Shock Mount, Sidechain, Signal Processing, Signal-to-Noise Ratio, Solid State, Sound Pressure Level (SPL), Stereo Image, Subgroup, Talkback, Three-Way Speaker, Transient, Two-Way Speaker, Vacuum Tube, Voltage Controlled Amplifier (VCA), VU Meter, White Noise, XLR Cable,

کلام آخر

آموزش میکس و مسترینگ حرفه‌ای فرآیندی زمانبر است

هرچند مباحث تئوری، ابزارها و متدها در ظرف زمانی کوتاه آموزش داده می‌شوند ولی تشخیص زمان استفاده و همچنین استفاده صحیح از آنها از سوی هنرجو نیازمند تمرین، ممارست و سخت‌کوشی است. بخش دوم و اصلی آموزش میکس و مسترینگ، داشتن علاقه، حوصله و پشتکار از طرف هنرجو است. بعد از کسب معلومات تئوری، کسب تجربه، کلید موفقیت هنرجو است که قطعا زمان خود را نیاز خواهد داشت. انتظار واقعی از دوره آموزش میکس و مسترینگ انتقال کامل و صحیح تمامی اطلاعات و روش‌هاست. در واقع کار اصلی هنرجوی میکس و مسترینگ بعد از اتمام دوره آغاز می‌شود.

ثبت نام کلاس‌های حضوری

ثبت نام در کلاس‌های حضوری تولید موسیقی در خانه مسترینگ به شکل خصوصی با ظرفیت محدود.